Çalışma hayatına 1966 yılında başlayan Aydın Uçkan, uzun yıllar Eczacıbaşı’nda çalıştı. Sonrasında arkadaşlarıyla Vichy’i Türkiye’ye getirip eczanelerde satışa sunan Uçkan, otuz beş yılını da kozmetik sektöründe geçirerek 49 yılı geride bıraktı. Ellinci yılını 2016 senesinde kutlayıp, kozmetik tarihine Altın harflerle yazılacak bir isim olan Aydın Uçkan ile bir söyleşi gerçekleştirdik.
Uçkan Medikal, özellikle Türkiye’de Sebamed’in ithalatını ve genel dağıtımı konusunda gösterdiği başarılı çalışmalarla tanınıyor. Yeni yapılanmaya girerek sektörde Aydın Uçkan Medikal adı altında hizmet vereceksiniz artık. Sebamed’in satış sürecinden biraz bahseder misiniz?
1988-2014 yılları arasında Uçkan Medikal olarak Türkiye’de Sebamed’in ithalatını-genel dağıtımını ve genel müdürlüğünü yaptım. 31.12.2014 tarihi itibariyle Belçika firması Omega Pharma Türkiye Sebamed’in ithalat ve dağıtım haklarını Uçkan Medikal’dan satın aldı. Yapılan bu anlaşma sonunda 1.1.2015 tarihinden itibaren Aydın Uçkan Medikal olarak çalışma hayatımıza devam etmekteyiz. Bir önceki şirketimle tam 27 yılım Sebamed’i ithal edip, dağıtmakla geçti. Bu gün itibariyle Almanya dışında 90 ülkede Sebamed ürünleri satılmaktadır. Bu ülkeler içerisinde bizden çok fazla nüfusu olan Çin-Hindistan- Endonezya-Japonya-Brezilya-Meksika’nın dışında kalan bütün ortak pazar ülkelerinde Sebamed bulunmaktadır. 2013 yılı adetsel satışı yaklaşık 3.600.000 adet olup, her gün Türkiye’de yaklaşık 10.000 adet Sebamed ürünü satılmaktaydı. Yılda 990 bin adet güneş ürünü satıyorduk. Bu bir rekor. 2009-2013 yılları arasında Türkiye’de Sebamed hem adetsel hem de Euro bazında 90 ülke içerisinde dünya şampiyonu olmuştu.
Buradaki başarınızın sırrı neydi?
Ürününüz yüz güldürüyorsa, kaliteli ise başarı kaçınılmaz. Reklamla, doktor reçetesi ile bir defa satarsınız ürünü, o ürün tüketiciyi memnun etmezse başarılı olamazsınız. Tüketici memnuniyeti çok önemli. İyi ürün, iyi ekip bizi başarıya götürdü.
Yeni çalışmalarınızdan biraz bahseder misiniz?
Kaliteli ve gerçekten tüketiciye faydalı olan ve müşteri memnuniyeti üst sıralarda tutulan ürünlerin genel dağıtımlarını gerçekleştirmekteyiz. 2015 yılı itibariyle de adıma kurduğum kozmetik şirketi Aydın Uçkan Medikal olarak Türkiye’de 8 bölgede Beurer, Bebak, Disney, bioplante diş macunları, Brüt, Tabac ve Pino’nun genel dağıtımını yapmaktayız. Son olarak da Thalia’nın ürünlerini dağıtacağız. Bu ürünler arasında Ebru Şallı markalı karın bölgesi inceltici jel ile kol ve bacak bölgesi losyonu da bulunmaktadır. Bu iki ürünün lansmanını geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdik.
Sebamed’i bıraktıktan sonra yine bir dünya markası Beurer’in Türkiye dağıtımını üstlendiniz. Biraz bundan bahseder misiniz?
Beurer markası Almanya’da üretilen üstün özellikleri olan ürünleri ihtiva ediyor. Tansiyon cihazı, çocuk tartıları, bebek telsizleri, ateş ölçerler, ısıtma pedi, masaj koltuğu, masaj şiltesi, yüz bakım cihazı, ışıklı kozmetik aynası, ayak masaj aleti, vücut masaj aleti, nebülizatörler, yüz saunası, havalı yatak, hava temizleyiciler gibi Türkiye pazarında yıllardır olan ürünleri satmaktayız. Beurer ürünlerinin satışlarının eczanelerde gün geçtikçe artacağına inanıyorum.
Disney markasıyla hangi ürünlerin dağıtımını yapıyorsunuz?
Disney bir kahramanlar serisi. Parfüm, deodorant, güneş ürünleri, sıvı sabun ve şampuanlarını dağıtmaktayız. Stant halinde eczanelere veriyoruz. Yeni ürünler bunlar. Eczanelerde büyük ilgi göreceğini söyleyebilirim. Fiyatları çok uygun.
Tüm bu ürünlerin dağıtımını eczanelere nasıl gerçekleştiriyorsunuz?
Ecza depolarına ürünleri veriyoruz. Bir de Türkiye’de 8 bölgede 8 distribütörümüz var. Itriyata bakan kişiler bunlar. Türkiye’de 24 bin eczanede olmaya çalışıyoruz.
Eczanelerin son yıllarda OTC’ye ağırlık vermeleri azalan cirolarına ilaç oldu. OTC’nin Türkiye’deki geleceğinden biraz bahsedebilir misiniz?
OTC ürünleri arasında dermokozmetikler büyük yer tutuyor. Bundan 25 yıl önce bir eczanenin günlük cirosunun yaklaşık yüzde 30’unu kozmetik ürünler teşkil ederken ilerleyen seneler içerisinde bu çok azaldı. Eczacılar şimdi yeniden dermokozmetik ürünlere dönüş yaptılar. Eczanelerde bu ürünlerin payını 15-20’lere çekmek istiyoruz. OTC’de gıda takviyeleri de önemli bir yer teşkil ediyor. Organik diş macunlarının satışı gittikçe artmaya başladı.
Eğitime de önem veriyorsunuz. Yanılmıyorsam isminize Gaziosmanpaşa’da 24 derslikli bir ilköğretim okulu var. Ne zaman yaptırdınız?
Evet böyle bir girişimimiz oldu. Çok da mutlu olduk. 2003 yılında temelini attık. 2004 senesinde eğitime başladı. Zaman zaman uğrar öğrencilerle sohbet ederim.
Biraz da hedeflerinizden bahseder misiniz?
Aydın Uçkan Medikal olarak geçtiğimiz yıllarda kozmetik sektöründe gösterdiğimiz başarıları arttırıp, tüketici memnuniyetini ön planda tutarak emin adımlarla yürümeye devam edeceğiz. Başarı şans eseri, rastgele gerçekleşmez. Başarı tasarlanarak gerçekleşir. Büyük düşünmek, hayal kurmak, öncelik sırasına göre konuları sıralamak, kendinize güvenmekle işe başladığınızda başarıya ulaşmakta güçlük çekmezsiniz. Her yıl kendimizi aşma hedefimiz var.