Farmavita İlaç Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Halyo ile Unilever ile gerçekleştirdikleri işbirliği hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik:
Unilever ve Farmavita İlaç işbirliğinden bahseder misiniz?
Gıda, ev bakımı ve kişisel bakım ürünleri kategorisinde dünyanın en büyük hızlı tüketim ürünleri şirketlerinden biri olan, küresel pazardaki etkinliğini ve payını sürekli artıran Unilever, marketçilik yönü güçlü olan bir dünya devidir. Farmavita İlaç, 2007 yılında kurulmuş, “takviye edici gıdalar” alanında dünyanın en önemli üreticileri ile işbirliği yapan, kalitesi tescilli ürünlerin tüketicilere eczaneler vasıtasıyla ulaşmasını sağlayan, etik anlayışından ödün vermeden sağlam adımlarla büyüme gösteren bir firmadır. 2016 yılı Ocak ayından itibaren kişisel bakım ürünlerinde, eczacılarımız ve eczane teknisyenlerimiz vasıtasıyla tüketiciyi bilinçlendirme ve doğru ürüne yönlendirme, eczanelerin de kazancını destekleme hedefiyle Unilever ve Farmavita İlaç işbirliği sağlanmıştır. Böylelikle Unilever’in kişisel bakım markaları olan Elidor, Clear, Dove, Rexona, Axe, Vaseline, Signal, Toni&Guy ve Kimberly Clark markaları olan Huggies, Kotex, Depend, Little Swimmers, Dry Nites ve Kleenex’in Farmavita İlaç kadrosu vasıtasıyla eczanelere tanıtılması ve satışına başlanmıştır.
Unilever neden eczaneye yatırım yapıyor?
Eczane, ürünlerin hem kullanım amaçlarının hem de faydalarının birebir eczacı tarafından aktarıldığı ve tüketicilerin en doğru ürüne en kolay ulaşabildiği noktaların başında geliyor. Sahip olduğu markalarla ‘insanların daha iyi görünmesini, daha iyi hissetmesini ve hayattan daha fazla keyif almasını’ sağlamaya çalışan bir şirket olarak eczane kanalında var olmak oldukça önemli.
Eczaneler neden Unilever ürünlerini satmalı?
Unilever markaları hepimizin çok iyi bildiği ve kullandığı ürünlerden oluşuyor. Her kategoride hane penetrasyonu en yüksek ürünlere sahip Unilever, eczaneleri de bu büyük yapıya davet ediyor. Tüketicilerin talebini karşılamak ve kazanç sağlamak isteyen her eczane de bu işbirliğine katılıyor. Marketlerle rekabet edebilen son kullanıcı fiyatları ve yüksek kârlılıkla, Unilever eczanelere ciddi yatırım yapmakla beraber eczacılara da ciddi bir fırsat sunuyor.
İşbirliği nasıl başladı ve nasıl gidiyor?
Yukarıda bahsettiğimiz sebepler sayesinde Unilever ürünlerine eczacılar büyük ilgi gösteriyor. 1 Ocak 2016 itibariyle başlayan operasyonumuzun ilk 9 ayında 5.000 cıvarında eczane ürünlerimizi alıp satmaya başladı. Sevindirici olan ise eczanelerin aylık düzenli eksik ürünlerini repete siparişlerle bildiriyor olmalarıdır.
Unilever’in marketlerde satılan tüm markaları eczanelerde de satılacak mı?
Unilever ürünleri bugün en büyüğünden en küçüğüne tüm marketlerin raflarında en çok talep gören ürünlerin başında geliyor. Unilever, tüm ürün portföyünü eczane kanalı için de açtı ve tüm ürünlere başta eczacılar, akabinde eczaneden alış veriş yapan tüketiciler ulaşabiliyor olacak. Buradaki en önemli nokta tüketicilerin aynı raf fiyatlarıyla eczaneden veya marketten alış veriş yapıyor olmasıdır.
Marketlerde devamlı kampanya veya indirimler oluyor, eczacılar fiyat konusunda marketlerle nasıl rekabet edecek?
Unilever ürünleri çok talep gören ürünler olduğu için marketler bu ürünleri çekici ürün olarak konumlandırıyor. Yani, Unilever ürünlerine indirim yapıp tüketiciyi markete çektikten sonra başka ürünleri de satmanın peşine düşüyor. Unilever, tüm ürünlerinin alış ve satış fiyatlarını marketlerdeki kampanyalı/indirimli raf satış fiyatlarına göre fiksledi. Özetle, Unilever ürünleri eczanelerden her zaman en uygun fiyatla satın alınabilecek. Bu hem tüketici hem de eczane açısından çok büyük bir avantaj. İndirimli raf fiyatından hareketle ciddi bir kâr marjını da eczaneye bırakarak Unilever ürünleri eczaneler tarafından kârlı bir satış fırsatı yaratıyor.
Unilever & Farmavita İlaç ortaklığı neden önemli?
Aslında çok net bir amaç ile bu yola çıktık; tüketicilerin tüm eczanelerde Unilever ürünlerine market fiyatlarıyla ulaşabiliyor olmalarını sağlamak. Bunu sağlayabilmek için hem çok büyük bir altyapı yatırımı yaptık, hem de eczacılarımızın ve tüketicilerimizin beklentilerini dinledik. Ürünlerimizin eczaneler tarafından daha kolay ulaşılabilir olması diğer bir önemli hedefimiz, bu sebeple çok daha güçlü bir dağıtım ağıyla yolumuza devam ediyoruz. Unilever ürünlerinin eczanelerde bulunuyor olması, hem Unilever, hem de eczane için bir avantaj sağlıyor olacak. Bugün uzun vadede sürdürülebilir bir büyüme sağlamak isteyen tüm eczanelerin satışlarında dermokozmetik ve kozmetiğe daha fazla ağırlık vermeye başladığını görüyoruz. Bunun da çok haklı gerekçeleri var aslına bakarsanız; eczanenin daha geniş bir alanda hizmet verebilmesini mümkün kıldığı için, eczaneye ek bir getiri sağlarken, tüketicide de daha yüksek bir memnuniyet yaratıyor. Uygun fiyatlarla Unilever ürünlerine ulaşılmasını ve satılmasını sağlayacak olan eczane kanalı kârlı ve uzun vadeli bir iş fırsatına da sahip olmuş oluyor.
Türkiye çapında kaç noktaya ulaşmayı hedefliyorsunuz?
Türkiye’nin 81 iline kusursuz bir operasyon ile servis vermeyi hedefliyoruz. Burada amacımız kişisel bakım ürünlerini eczanesinde bulundurmak isteyen tüm eczacılara ulaşmak ve yüksek kalitede kesintisiz bir servis vermek. Bunun için oluşturduğumuz 0850 211 84 81 numaralı “Destek Hattı” da eczanelere mesai saatleri dahilinde her türlü soru ve görüşleri için hizmet vermekte.
Unilever ürünlerini eczaneler nasıl temin edebilecekler?
Türkiye genelindeki tüm eczaneler Unilever ürünlerini ecza depoları aracılığıyla temin edebilirler. Ürünlerimiz ecza depoları stoklarında mevcuttur.
Unilever’in gelecek planlarından da bahseder misiniz?
Unilever eczane kanalına yatırımlarını sürdürecek. Şu andaki ürün portföyüne yapacağı satış ve pazarlama yatırımları haricinde 2017 yılı ve sonrasında açıklanacak uluslararası önemli bazı dermokozmetik markaları satın almalarıyla Unilever Türkiye eczane pazarında 1 numaralı dermokozmetik firması olma hedefindedir.