Gıda takviyesi alanında önemli başarılara imza atan FARMATEK İç ve Dış Ticaret A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Volkan Şahin Demirkaya ile bir söyleşi gerçekleştirdik:
Farmatek’in çeyrek asrı aşan başarı hikâyesinden bahsedebilir misiniz?
Aslında bu hikâye, Türkiye’de sağlıklı beslenme ve fit yaşama konseptlerinin öncüsü olan güçlü bir markanın çeyrek asırlık başarı hikayesi… Bu değere ulaşana kadar birçok zorlukla mücadele eden ve işine tutku ile bağlı bir şirketin adım adım yükseliş serüveni. Tıpkı Bacon’un dediği gibi; ‘Güçlükler başarının değerini artıran süslerdir.’ Bizim için de böyle oldu. 1996 yılında Türkiye’nin ilk vitamin, mineral ve sporcu ürünleri ithalatçısı ve distribütörü olarak sahaya çıktığımızda emin adımlarla ilerlemek ilk hedefimiz oldu. Tutkumuzun temelinde sektörde öncü olmak yatıyordu ve bu eşsiz hikâyenin içinde yer almak isteyen çok kişi oldu, onlarla beraber Türkiye pazarını pek çok yeni ürün ile tanıştırdık. Çünkü bugüne kadar attığımız her adımda ‘önce insan’ dedik. İnsan ihtiyaçlarına odaklanarak, günümüzde kendi markalarımızı oluşturup, 2000’i aşkın eczaneye Farmatek imzası atma başarısı gösterdik. Bugün, sürdürülebilir, yenilikçi ve ürünlerimizi yurt dışına ihraç edebilme vizyonu ile OTC pazarında hem öncü konumumuzu koruyor hem de sektöre her geçen gün biraz daha yön veriyoruz…
Vizyonunuzda yer alan, ‘Kaizen felsefesi doğrultusunda ilerlemek’ mottosu bize ne anlatmak istiyor?
Binlerce kilometrelik bir yolculuk bile tek bir adımla başlar… Farmatek’in öyküsünü anlatan en güzel cümle sanırım. İstikrar, büyüme politikası için en iyi anahtar kelimedir. Kaizen, Japoncada ‘kai’ yani ‘değişim’, ‘zen’ yani ‘daha iyi’ anlamlarının birleşiminden meydana geliyor. Bizler, ürün geliştirme ve üretim sürelerimizi sürekli iyileştirme ilkesi (Kaizen felsefesi) doğrultusunda devam ettiriyoruz. Emin adımlarla istikrarlı bir şekilde sürekli gelişme ve iyileştirme vizyonu ile ilerliyoruz. Ve bu süreçte müşterilerimizin memnuniyetini en üst seviyede tutmaya özen gösteriyoruz.
Sağlıklı yaşam ürünleri ve sporcu besinleri sektöründe bir marka olan Farmatek, eczane kanalında ne gibi çalışmalar yürütüyor?
İlk sorunuzun cevabında da belirttiğim gibi, biz insan odaklı çalışan bir firmayız. İnsanların ihtiyaçları doğrultusunda yüksek kalite standartlarını gözeterek, daha önce piyasada bulunmayan vitamin, mineral, probiyotik ve bitkisel takviye kategorisinde geniş bir ürün yelpazesi SUNDUK SUNMAYA DEVAM EDİYORUZ. İnsanların beslenmelerine destek olacağını ve fayda sağlayacağını düşündüğümüz takviyeleri üretiyoruz. Küçük bir örnek vermek gerekirse; anne ve bebekler için hayati değeri olan kolostrum içeren besin desteklerinin daha fazla olması gerektiğine kanaat getirerek, Colostrum Forte’yi ürettik.
Şu an gururla söyleyebilirim ki; iki senedir Collagen pazarının lider markası Suda Collagen, yine geçen senenin SATIŞ GRAFİĞİ YÜKSELEN markaları arasında olan Suda Vitamin ve tabiî ki yeni yılda sektöre hızlı ve eşsiz bir giriş yapan Gummy markası Gummy lab ile toplamda yüzü aşkın referans ürün ile eczanelerde faaliyet gösteriyoruz. Ve tüm bunlar, ciddi bir başarı göstergesidir.
Tüketiciler neden Farmatek markasını tercih etmeli?
İlk neden kesinlikle ‘beklentilerin ötesini’ sunuyor olmak. Bizler sadece pazarın ihtiyaçlarına cevap vermiyor, sınırlarımızı gün geçtikçe aşarak; yenilikçi ürünlerle sektörün öncüsü olmaya devam ediyoruz. İkinci en büyük sebep ise; güven unsuru… Misyonumuz, ithal edebileceğimiz ürünlerden ziyade daha kaliteli ve faydalı içerikler sunduğumuzu tüm dünyaya kanıtlamak üzerine kurulu… Bu sebeple, fikirden hammaddeye, tedarik sürecinden üretim aşamasına kadar her kulvarda dünyada var olan en üst kalite standartlarını benimsiyoruz. Teknolojinin hayatımızın içinde olduğu bir yüzyıldayız ve haliyle her şeye, her an ulaşabiliyoruz. Bu durumun yarattığı kaostan beslenenler de oluyor elbette. İnsanlar besin takviyeleri konusunda geçmişe nazaran daha fazla bilinçlenseler bile her yeni marka kafada soru işareti yaratıyor. Bizler bu durumun farkındayız. Ve bu düzlemde insanların bize olan güvenini çok daha iyi analiz edebiliyoruz. Bunun en iyi örneklerinden biri, ürünlerimizin çeşitliliği ve kalitesi konusunda son kullanıcı memnuniyetimiz çok yüksek olması, dolayısı ile son dört senede eczane kanalında çok hızlı büyümüş olmamız. Bu oldukça önemli bir detaydır. İş ortağımız eczanelerimiz ile de son derece uyumlu bir çalışma döngüsü içerisindeyiz.
Suda Collagen/ Vitamin markalarının bu kadar sevilmesi ve talep edilmesini neye bağlıyorsunuz?
Zaman hızla akarken, yaşamın mucizelerinden biri kabul edilen kolajenin en temel görevi bağ dokusunu güçlendirmek ve vücut bütünlüğünü korumaktır. Mucize kabul edilmesinin en temel sebebi ise; vücudumuzun %80 gibi büyük bir bölümünü oluşturan kolajenin, yaşam biçimimiz, yaşadığımız iklim, beslenme alışkanlıklarımız ve doğal bir süreç olan yaş almamız ile zaman geçtikçe üretiminin azalmasıdır. Dolayısıyla yıllar geçtikçe hepimiz kolajen takviyesine ihtiyaç duyarız. Farmatek olarak Suda Collagen markasını yaratırken hedefimiz; insan vücuduna maksimum fayda sağlayacak kalite standartlarında bir takviye üretmekti. Ve gururla söyleyebilirim ki; 2021 yılında IMS verilerine göre Türkiye’nin lider kolajen markası olan Suda Collagen olmuştur. Bu kadar sevilmesinin ve talep edilmesinin en büyük sebebi yine altını çizerek belirtiyorum, insana ve insan ihtiyaçlarına gösterdiğimiz eşsiz hassasiyettir. Suda Collagen markası altında sadece güzellik kolajenleri değil, eklem sağlığına yönelik de ürünler bulunuyor. Bir diğer markamız Suda Vitamin de de durum hemen hemen aynı, insanların beslenme alışkanlıklarını, ihtiyaç duydukları içerikleri göz önünde bulundurarak, yenilikçi, piyasada var olmayan değerlere sahip vitamin takviyeleri üretiyoruz. Amacımız, Suda Vitamin’i de rakamlar ile değil tüketici memnuniyetleri ile pazarın lideri kılmak.
Üretim aşamasında nasıl bir teknolojiden faydalanıyorsunuz?
Bilim ve teknolojideki büyük ilerlemeler, bilim insanlarının hastalıklarla ilgili araştırmaları yürütme şeklini de değiştiriyor ve gelecekte de tanı ve tedaviyi geliştirecek gibi görünüyor. Farmatek olarak dünyadaki teknolojiyi yakından takip ediyoruz. %40’ını üretim alanının oluşturduğu 5.000 metrekarelik yeni üretim tesisimiz, gelişmiş teknolojiye endeksli, modern bir tesistir. İlaç endüstrisi standartlarında HVAC (Isıtma soğutma havalandırma) sistemleri, su purifikasyon, pastörizasyon gibi altyapısal teknolojik ekipmanların yanı sıra tablet, film kaplı tablet, efervesan tablet, sert kapsül, toz saşe, likit ve jel gibi geniş üretim formlarını gerçekleştirebiliyoruz.
2023 yılı hedefleriniz nelerdir?
En başta daha fazla insanın hayatına dokunarak, dünyadaki pozitif değişime ortak olmak diyebilirim. Farmatek olarak, insanlara sağlıklı çözümler sunacak ürün çeşitliliğini gün geçtikçe artırıyoruz. Ve 2023 yılında da, sektörün gelişmesinde büyük rol oynayacağımızı düşünüyorum. Bu yılda da Collagen pazarında liderliğimizi koruyacağız aynı zamanda sadece cilt kolajenlerinde değil eklem sağlığı alanında da büyük başarılar elde edeceğimizi ve artan eklem rahatsızlıkları sorunlarının çözümüne yardımcı olabileceğimiz kanaatindeyim. Şu an Gummy markamız ile de Pazar LİDERLİĞİNE HAZIRLANIYORUZ, yeni dönemde referans sayımızı iki katına çıkarmayı planlıyoruz. Suda Vitamin markamızın altında ise 60’dan fazla ürün çeşidimiz var. 2023 yılında bu rakam 100’e yaklaşacaktır. 2023’te hedeflerimizden biri de Suda Vitamin’de tercih edilen ilk iki markadan biri olmaktır.
Son olarak, hedeflerimiz her geçen yıl söylediğimiz gibi inovatif, rekabetçi değerlerle gerçekleşecek ve 2023 yılı, bizi emin adımlarla zirveye yaklaştıracak bir yıl olacaktır…
Türkiye’nin OTC ürünlerindeki geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Dünya değişiyor ve Türkiye’de OTC pazarı, değişime ayak uydurarak hızla gelişiyor. Pazarı geliştiren faktörlere baktığımızda en başta OTC kullanımının uzun vadede sağlık masraflarını azaltması geliyor. Pazarda besin takviyelerine yönelik farkındalık her geçen gün artıyor. Ve kültürel alışkanlıkların da OTC kullanımını destekleyecek yönde değişim göstermesi başlıca faktörler arasında sayılabilir. Özellikle Covid-19 Pandemi döneminde çok fazla markanın ortaya çıktığını gözlemliyoruz. Ancak Farmatek olarak bu rekabetçi ortamın bizi daha fazla yücelttiğinin farkındayız. Neticede sizlerin de öngörebildiği üzere, yalnızca alt yapısı sağlam ve güçlü firmaların pazarda kalacağını düşünüyorum. Bir diğer önemli konu da; OTC sektörünün devlete olan katkısıdır. Bence gelecekte hem sektör, hem tüketici hem de devlet için daha iyi bir kazanç aracı olacaktır.
Sizi yakından tanımak isteriz. Farmatek markasında Genel Müdür Yardımcılığı pozisyonunda olmanın olumlu yanları nelerdir?
Hayatımın temel taşlarından biri olan İstanbul Üniversitesi’nde eğitim alırken de, ‘daha iyi şartlarda yaşam mümkün’ mottosunu her zaman desteklerdim. Daha iyi bir yarın için çaba göstermemiz gerektiğine inanırdım. Bu inanç ile ben de çeyrek asırdır bu sektörün içerisindeyim. Ve beş yıldır Farmatek firmasında çalışmaktayım. Bana olumlu yönlerini sorarsanız; yeryüzünü daha yaşanabilir kılmak, insan ihtiyaçlarına çözüm sunmak, yaşamı kolaylaştıran yardımcı ürünler geliştirmek ve tüm bunların bir parçası olarak Farmatek’de çalışmak onur verici derim. Ve inanıyorum ki, önümüzdeki beş sene içinde OTC pazarında lider olmamız için önümüzde hiçbir engel yok. Çünkü bunu başaracak güce ve hırsa sahibiz.