Sosyal Güvenlik Kurumu Kapsamındaki Kişilerin Türk Eczacıları Birliği Üyesi Eczanelerden İlaç Teminine İlişkin Ek Protokol, SGK ile Türk Eczacıları Birliği arasında imzalandı.
İmzalanan ek protokole göre Eczacı indirim oranları da belli oldu. Buna göre; 2.794.233 TL’ye kadar satış hâsılatı olan eczaneler tarafından %0 indirim, 2.794.233 TL’den 3.492.791 TL’ye kadar satış hâsılatı olan eczaneler tarafından %0,75 indirim, 3.492.791 TL’den 4.191.349 TL’ye kadar satış hâsılatı olan eczaneler tarafından %1,30 indirim, 4.191.349 TL’den 5.867.889 TL’ye kadar satış hâsılatı olan eczaneler tarafından %1,60 indirim, 5.867.889 TL’den 6.985.582 TL’ye kadar satış hâsılatı olan eczaneler tarafından %2,25 indirim, 6.985.582 TL’nin üzerinde satış hâsılatı olan eczaneler tarafından %2,50 indirim yapılacak.
ECZACIDAN İSKONTO İSTENMEMELİ
Eczacılardan istenen bu indirimlerin artık ortadan kalkması lazım. Eczacı kazandığı paranın vergisini veriyor, KDV’sini ödüyor. Devlete SGK ve Bağ-Kur primlerini ödüyor. Peki devlet halen yaptığı cirodan neden indirim istiyor? Hangi sektörde bu var? Bir kuyumcu veya restaurant sahibi aylık yaptığı cirodan devlete pay mı veriyor? Binlerce eczacı zaten eline geçen para ile geçinemezken bu iskontoların halen devam etmesi gereksiz bir uygulama. 29 bin eczacının yaptığı cirolar sistemde kayıtlı. Hangi eczanenin ne kadar ciro yaptığı belli. Eczacılardan indirim istenmesine bir son verilmeli.
İlaç fiyatlarındaki artıştan dolayı eczanelerin ciroları arttı ama masrafları da arttı. Ciroların artışı iskontoya girmeyen eczanelerin de artık iskontoya girmesine sebep oldu. Satış hasılatı en az yıllık 6 milyon TL’nin üstünde olan eczanelere indirim uygulanmalı. Türk Eczacıları Birliği’nin bu konuyu bir sonraki protokolde göz önüne almasını dilerim.
ECZACILAR KDV’LERİNİ EKSİKSİZ ÖDÜYOR
Son günlerde sosyal medya ve basında eczaneler hakkında KDV oranlarını yazarkasa fişlerine eksik yansıtıldığı yönünde dolaşan asılsız iddialar eczacıları üzmüştür. Eczanelerde %0, %1, %10 ve %20 olmak üzere 4 farklı KDV oranı uygulanmaktadır. %1, %10 ve %20 KDV’li ürünler eczanelerde satışı yapılan ürünlerde geçerliyken; %0 KDV ise; Sosyal Güvenlik Kurumu adına eczanelere vatandaşlardan tahsil edilen muayene katılım payı bedeli için uygulanmaktadır. Gıda takviyeleri, vitaminler, mamalar %1 KDV’li ürünlerdir. Tüm ilaçlarımız ve medikal ürünler (hasta altı bezleri, gazlı bez, pamuk vb.) ile hasta katılım payları %10 KDV’lidir. Kozmetik ve şampuanlar, anne bebek ürünleri %20 KDV’lidir. Eczacılık mesleği, bu ülkede en düzenli vergi ödeyen meslek gruplarından biridir.
GIDA TAKVİYELERİ YÜKSELİŞTE
DERMOKOZMETİKLERDE DURGUNLUK
Gıda takviyeleri eczane pazarındaki yerini sağlamlaştırdı. Eczacılarla sıkı ilişkiler içerisinde olan sektör, eczacının güvenini kazandı. Eczacılara yönelik ürün toplantıları, bilimsel aktiviteler, birebir eczane ziyaretleri, reklam&haber çalışmaları gıda takviyesi alanındaki firmaları bir adım yukarı taşıdı. Kurumsallaşmaya önem veren firmalar hem kendi pazarlarını büyüttüler hem de eczanelerdeki satışlarını arttırdılar.
Dermokozmetik sektörü ise direkt tüketiciye ulaşma çabası içerisinde olduğu için eczane pazarını tam kazanamadı diyebiliriz. Hem eczaneye ürün veren hem de yüzlerce internet sitesinde satış yapan firmalar eczacıları küstürdü diyebilirim. Bilimsel toplantılar dışında fenomenler ile ürünleri tanıtmak isteyen firmalar eczane pazarını kazanamadı. İnternet sitelerine herhangi bir şart koşmayan dermokozmetik firmaları bayi olmak isteyen eczanelere yönelttikleri şartlar sebebiyle bayi eczane sayılarını da artıramıyorlar. İşin özü dermokozmetik firmaları eczane pazarını önemsemez ise eczacı hiç önemsemez. 29 bin aktif eczane var. Pazar kıymetli bir pazar. Eczacının rafı kıymetli. Eczacının değerini bilen firmalar, sadece eczane ile çalışan firmalar kazanır.
TEŞEKKÜR
Bu sayımızda birçok firma reklam ve haberleri ile yer aldı. Ali Raif İlaç, Wiserlife, Elit Pharma, Glimo, Orzax, Cronos, Palmiye İlaç, Farmazon, Beauty İstanbul, Letux Pharma, Vitago, Hipp, Nutraxin, Menarini İlaç, Wellcare, Herbasist, Lansinoh, Salthima, Bayer, Armoni ve Ezaş’a reklam desteği verdikleri için teşekkür ederim. Her birinin desteği bizim için önemli. Yazarlarımız Ecz. Kerem Demirgil, Ecz. Homeopat Gülay Güleşce Varol ile Ecz. Sema Uysal Zeybek’e de güzel yazıları için teşekkür ederim. Bu arada yazarımız Ecz. Kerem Demirgil, The Mossi Sağlık ve Kozmetik Ürünleri San. Tic. A.Ş. Genel Müdürü oldu. Sayın Demirgil’i kutlar yeni görevinde başarılar dilerim…
Yeni bir sayıda buluşmak dileğiyle,
Esen Kalın…