Son beş yıldır, ıtriyat, medikal, kozmetik ve OTC alternatif kazanç adresleri olarak gösteriliyor. Dermokozmetik var olan statüsünü artırarak devam ettiriyor.
Intel’in efsanevi yöneticisi Andrew Grove 1996’da yayınladığı “Yalnızca Paranoyaklar Hayatta Kalır” isimli kitabında en kötü senaryoya göre hazırlık yapmanın hayatta kalmak için zorunlu olduğuna dikkat çekmişti. O dönem için biraz sert kaçmış mıdır bilmem ama “biraz sinirli, gerilimli, tehlikelere karşı biraz uyanık olmak yani bir parça paranoya vurdumduymazlığı bir ölçüde tedavi edebilir” demişti. “Bu paranoya sayesinde yaklaşan tehlikelere karşı hazırlıklı olur ve sızlanma edebiyatından kurtuluruz.”
Çaba ve istek değişim yönünde
İster paranoya deyin isterseniz tetikleyici, uzun denilebilecek bir zamandır eczanede değişimden bahsediyoruz. Bazı eczanelerimiz hem görsel hem de çeşitlilik anlamında değişimini belli ölçülerde tamamladı. Bazıları halen yalnızca reçeteli ilaçla SGK’ya ya da veresiyelerle mahalle halkına bağımlı olarak ticari hayatını sürdürüyor. Bugün en kötü senaryonun düşen ilaç fiyatları olduğuna inanan eczacılarımızın yanı sıra, veresiye verdiği tarım veya veteriner ilaçlarını tahsil edebilmek için kendisini çiftçinin mahsulünü satmasına endekslemiş eczacılarımız da var. Bu sebeple değişim çoğunlukla büyük şehirlere uğrayıp diğerlerine teğet geçiyormuş gibi görünse de çaba ve istek değişim yönünde.
Satış artırıcı fırsatlar
Son beş yıldır, ıtriyat, medikal, kozmetik ve OTC alternatif kazanç adresleri olarak gösteriliyor. Dermokozmetik var olan statüsünü artırarak devam ettiriyor. Tanıtım günleri, bakım analiz günleri, satış noktası aksiyonları, kategori yönetimi, raf etiketi uygulamaları hepsi eczane için satış artışı fırsatları. Ancak her ürün grubuna kendi içinde hakkını vermek gerekiyor. Her marka her eczanede satılamasa da hiçbir ürün grubu da bir diğerinin ikamesi olamaz. Bu sebeple ‘dermokozmetik satmayın yerine ıtriyat satın’, ‘kurtuluş sadece OTC’de’ diyerek dayatılan bazı görüşler de zaman içerisinde geçerliliğini yitiriyor.
İlham alın
Aslolan dengedir, hepsi olmalıdır, hepsinden gerektiği kadar olmalıdır. Eczane market değildir, fark yaratmalıdır. Yalnızca ucuz ürün sepetleri ve indirim etiketleri satışı geçici süreler için artırılabilir. ‘Yapılmamalı’ demiyorum, ama ‘ucuzluk marketi havası vermemeli’ diyorum. Bugün tüm perakende noktaları eczacının kıyaslama yapabileceği ve ilham alacağı fikirler içerir, çünkü tanzim teşhir yöntemlerinin ilk uygulamaları 1900’lerde mağazacılıkla başlamıştır. İlham alın, ama fark yaratın, sizden izler taşısın!
Ürün kendini satar
Aslolan dengedir, danışmanlık olmadan satış olmaz, çapraz satış hiç olmaz; eğer ıslak mendil, ucuz şampuan veya cezbedici ürün olarak indirimli mama satmıyorsanız… Siz yaşam kalitesini artırıcı fikirler satın, ürün zaten kendi kendini satar. Danışman olabilmek sizin için istemekle ve ekibinizin bilgi kalitesini artırmakla başlar. İlacın rüzgarını arkanıza alın ve bakir sulara yelken açın!
Alında denge orta yolu bulmak, hayatta kalmak, kalırken de zevk alabilmektir. Mutlu yıllar…
Ayşin Kürkçüoğlu ŞENCAN
Circle Danışmanlık
Yönetim Danışmanı ve Profesyonel Koç