Phusion Eğitim Danışmanlık Yönetici Ortakları Fikret Küçükkoyuncu, Caner Aktaş ve Kemal Değirmenci ile yeni oluşumu konuştuk:
Phusion Ne Zaman Kuruldu? Kuruluş Amacı Nedir?
Fikret Küçükkoyuncu: Phusion 2017 başında kuruldu. Çok yeni olmasına rağmen 110 eczanenin sisteme üye olduğu ve hızlı büyüyen bir yapı halinde devam ediyor. Amacımız bu yıl içerisinde 175 eczane ile birlikte çalışıyor olmak ve uzun vadede 500 eczane ile birlikte sektöre yön veren bir firma haline gelmek. Phusion, dünyada benzer modelleri olan bir yapı olmakla beraber Türkiye’de en geniş hizmet paketini sunan ilk firma olarak ortaya çıkıyor. Kurumsal bir altyapısı, profesyonel bir organizasyon yapısı, ölçeklenebilen bir iş modeli ile Türkiye’nin her yerinde eczacılarımıza hizmet vererek hem eczanelerin hem firmaların hem de tüketicilerin kazandığı bir yapıyı sektöre sunmuş oluyor.
Phusion Nedir?
Kemal Değirmenci: Phusion eczaneleri geleceğe daha iyi hazırlayabilmek için, eczanelere hizmet amacıyla kurulmuş bir kurumsal yönetim danışmanlığı ve bir eczane birlikteliği projesidir. Aynı zamanda sektörün tüm oyuncularının da toplam fayda prensibi ile fayda sağlayabileceği bir yapıdır. Amacımız eczanelerin bireysel yapılarını korurken, profesyonel bir yönetim kadrosundan bazı iş geliştirme alanlarında destek alarak geleceğe çok daha güvenle bakmalarını sağlamak. Phusion, tüketicilerin eczane içerisinde alışveriş deneyimini daha iyi yaşayabileceği ve çok daha etkili bir danışmanlık hizmeti alabileceği bir eczane hayal ediyor. Bunu yapmak için de birtakım hizmetler sunuyor. Mağazacılık ve perakendecilik anlamında; eczanenin tüketici ile temasta bulunduğu alanlarda çok daha nitelikli alan ve teşhir yönetimi, kategori yönetimi, görsel yönetim, aktivite yönetimi ve fiyatlandırma stratejileri konularında eczaneleri yönlendiriyor ve geliştiriyor. Diğer taraftan satış teknisyeni arkadaşlarımızın hem medikal bilgi hem de satış ve iletişim becerileri konusunda sürekli gelişimini sağlamak amacıyla sektörün oyuncuları olan firmalarla birlikte düzenli bir programı ve katılım belgesi olan bir eğitim akademisi kuruyor. Ayrıca eczanenin arka tarafındaki işletme yönetimini çok daha verimli bir hale getirebilmek için finansal danışmanlık, ekip performans yönetimi gibi konularda da eczanelerin iş süreçlerini geliştirmeye çalışıyor.
Eczacılık Sektörünün Sıkıntıları Neler?
Caner Aktaş: Bugün eczanelerin ilaç fiyatlarındaki düşüşten dolayı çok ciddi kârlılık sorunları var. İlaç TL fiyatlarındaki düşüş mutlak kârlılıklarda düşüşe sebep oldu. Maliyetlerin giderek arttığı bir dönemde bu çok ciddi bir sıkıntı meydana getiriyor. Gelecekte de devletin sağlık politikası ve ilaç üzerindeki fiyat baskısının devam edeceğini düşünürsek, eczaneler dönüşmediği takdirde, ilaç dışında farklı hizmetlere girmediği takdirde, farklı ürün portföylerine yatırım yapmadıkları takdirde aslında zorlanacakları ve ticari olarak zor duruma düşecekleri bir gerçek. Dünyanın birçok yerinde de böyle olmuş. Bu sebepten dolayı eczanelerin bir dönüşüme, tedarik etme sürecinden uzun vadeli sadakat oluşturmaya, tüketicilerin alışveriş deneyimini yaşayabilecekleri bir forma dönüşmesine ihtiyaç var. İlaç dışında; besin destekleri, ortopedik ürünler, kişisel bakım ürünleri, dermokozmetik gibi ilaç dışı ürünlere yatırım yapmaya ihtiyaçları var. Bunların sunuş biçimi ise ilaç gibi değil. Şuan için eczanelerin bunu yapabilecek bir formasyonları maalesef yeterli değil veya hiç mevcut değil.
Eczacılık Sektöründeki Değişim İhtiyacının Sebepleri Nelerdir?
Caner Aktaş: Geçmişte reçeteli ilaca bağımlı bir iş modeli varken, gelecekte reçetesiz ilaç dışı ürünlerin ağırlık kazanmaya başlayacağı bir model öngörüyoruz. Geçmişte sadece sorunca cevap verilen bir danışmanlık modeli varken bu durum gelecekte proaktif bir yaklaşımla insanların ihtiyaçlarının ortaya çıkarıldığı ve daha geniş çerçevede danışmanlık yapıldığı bir modele doğru evriliyor. Eczanelerin geçmişteki taşıdığı portföy sınırlılığını düşünürsek gelecekte çok daha zengin bir portföy çeşidi ile ve çok daha iyi bir sergileme ile yapılacak bir eczane modeli öngörüyoruz. Geçmişte kârlılık ve stok yönetimi gibi konuların hiç önemsenmediği veya az önemsendiği bir modelden bunun verimlilik esaslı ve rekabet odaklı bir yaklaşımla çok daha ciddiyle alındığı ve detaylı bir şekilde takip edildiği bir eczane dönüşümüne eşlik ediyoruz. Tüketicinin çok daha hızlı algılayarak kolay alışveriş yapabileceği ve bir alışveriş deneyimi yaşayabileceği eczanelere doğru hareket ediyoruz. Diğer bir deyişle tüketicinin teknisyenle konuşularak alışveriş yaptığı bir modelden kendi kendine de alışveriş yapabileceği bir modele doğru eczanelerin evrildiği bir süreçten bahsediyoruz.
Başarılı Bir Eczane Olmak için Neler Yapmalı?
Kemal Değirmenci: Eczanelerin aslında tüketicilerle çok iyi iletişime geçen bir danışmanlık hizmeti vermesi gerekiyor. Eczacının tüketici ile sürekli ilgilenerek, reçete veya reçete dışı ürünlerde ihtiyacını anlayarak ona doğru ürünleri sunabilmek için danışmanlık yapıyor olması lazım. Bu aynı zamanda eczaneleri diğer bütün satış noktalarından ayırt eden özellik.
Öte yandan eczanenin çağın ve tüketici alışveriş alışkanlıklarının değişikliklerine uygun olarak işine yatırım yapması gerekiyor. Varolan düzeni koruyarak farklı sonuçlar beklemek çok mümkün değil. Bu yatırım dekorasyona olabilir, ekibin gelişimine olabilir ve/veya ürün portföyü çeşitliliğine olabilir. Yatırımın geri dönüşünün hesaplanarak yapılması durumunda aslında yatırımın çok da zor olmadığı görülebilir. Diğer bir konu ise eczane bazı konularda daha profesyonel destekler alması gerekiyor. Bir işletme her konuyu en iyi şekilde yönetemez. Dolayısı ile kendi profesyonellik alanınız dışında kalan konularda dışarıdan hizmet satın almalısınız. Kategori yönetimi, teşhir yönetimi, ekip yönetimi, finans ve stok yönetimi konusunda profesyonel yerlerden destekler almak lazım.
Phusion’ın Eczacılık Sektörü Açısından Öneminden Bahseder misiniz?
Fikret Küçükkoyuncu: Phusion ile beraber Eczaneler kurumsallaşıyor, profesyonelleşiyor, gelişiyor ve çok daha organize bir şekilde müşterilerine hizmet vermeye başlayacaklar. Tüketicilerin beklediği alışveriş ortamını sunabilecekleri bir model geliyor. Bu bir gelişim ve birliktelik projesi. Eczaneler bir araya geliyorlar ve tüketicilerine daha iyi hizmet verebilmek için profesyonel bir şirket ile beraber güçlerini birleştiriyorlar. Bu profesyonel şirket eczanelerin bu dönüşümü için onlara önderlik ediyor ve danışmanlık hizmeti veriyor.
Diğer taraftan Phusion bağımsız eczanelerin gelecekte de devamlılığını koruyabilmeleri ve rekabet dezavantajı yaşamamalarını sağlayacak bir birliktelik projesidir. Bu değişimler farklı kanallarda yaşandı ve geçmişte olan bazı perakende kanalları bugün artık son derece küçük hale geldiler. Phusion ile, her eczacı eczanesinin ve işinin sahibi olmaya devam ederken olası tehditlere karşı da pozisyonun almış olacaktır.
Tedarikçi Firmalara Yönelik Lansman Toplantınız olmuştu. Biraz Bundan Bahseder misiniz?
Fikret Küçükkoyuncu: Phusion aslında bir Eczane Birlikteliği ve Kurumsal Yönetim Danışmanlığı Projesi. Amacımız eczaneleri gelecekteki süreçlere hazırlamak ve rekabetçi avantajlarını artırabilmek. Toplantımızda Phusion’ın vizyonunu, misyonunu, gelecek amaçlarını, onlara ve sektöre ne gibi katkılar sunabileceğini anlattık. Hem eczanelerin hem de sektöre hizmet eden firmaların ciddi faydasına olacağımızı düşündüğümüz bu projede bir anlamda beraber nasıl çalışabileceğimizin detaylarını konuştuk. Bu firmalar için yaptığımız ilk tanıtım toplantımızdı ve önemli bir katılım elde ettik. Firma toplantılarımızın devamını da getiriyor olacağız.