Eczanede insan kaynakları dediğimizde temel de 3 ana unsurdan bahsedebiliriz; İşe alım, ekip yönetimi ve performans yönetimi hatırlayacağınız üzere geçen sayıda bunların ilki olan işe alım konusunu ele almıştık. Bu 3 ana unsurdan bir diğeri de ekibin yönetimidir. Ki eczane de ekip yönetimi bir çok açıdan zordur. Neticede küçük metrekareli bir yerde (yani sürekli yan yana çalışmak zorunda kalınan bir yerde) farklı kişilik, eğitim ve kültür seviyelerine sahip kişilerin, müşteri karşısında bir uyum içerisinde verimli bir şekilde çalışıyor olmasını sağlamak pek de kolay değildir, ciddi bir emek, özen gerektirir. Amaç, çalışanların kendi işi gibi sahipleneceği, aidiyet duyabileceği bir ortam yaratabilmek ve sürdürülebilir bir gelişim için bir sistem ortaya koymaktır.
Vizyon ve Büyük Resim
Ekip yönetimin bir çok bileşeni vardır. Öncelikle sizin eczanede ne yapmak istediğinizi net olarak belirlemeniz gerekir. “Neyi amaçlıyoruz, nasıl bir eczane hayal ediyoruz” sorusuna net olarak cevap vermeniz gerekir. Bu sadece rakamsal olarak x ciroya ulaşmak değildir, o işin sadece bir sonucudur. Müşterilerin sizin hakkınızda nasıl konuşmasını istediğiniz, ekibinizin çalıştığı yeri nasıl anlatmasını istediğiniz çok daha önemli bir başlangıç noktasıdır. Bu nedenle bir patron ve yönetici olarak, vizyonunuzu, hedefinizi ve hayal ettiğinizi eczaneyi tanımlamanız aslında ekip yönetiminin ilk adımıdır, çünkü bunu tanımlayan bir eczane, attığı her adımı, koyduğu her sistemi, ekibinin dahil olduğu her süreci bunun üzerine inşa edecektir. Hedefiniz; zorlayıcı ama gerçekleştirilebilir olmalıdır. Tabiki bu hedefinizi kendinize saklamayın, ekiple samimi bir şekilde paylaşın ve bu hedefe ve hayale onları da ortak edin. Sizin ulaşmak istediğiniz nokta günün sonunda onların da gelişimine katkıda bulunacaktır ve bunun ekip tarafından zihnen satın alınması son derece kritiktir. Ekipten sadece “sizin için” bir şeyler yapmasını istemeyin, yapacakları şeylerin onlara da bir katkıda bulunacağına ikna etmeniz gerekir.
Bir patron olarak koyduğunuz bu “büyük resmi” de asla ama asla kaçırmamanız gerekir. Genelde sıkça rastlanan durum, eczacının günlük operasyona dalıp gitmesi, küçük sıkıntılar üzerinde çok fazla vakit harcayıp, asıl yapılması gereken işlere ve gelişime zaman ayıramaması şeklindedir. Unutmayın ki, operasyonu asıl yönetecek olan ekiptir, siz ise bu ekibin lideri olarak onlara ilham vermeli, yol göstermeli, rol model olmalı ve adaleti sağlayan bir otorite olmalısınız. Tabiki günlük işlere ister istemez girilecektir ama dozunu kaçırmamak önemlidir. Burada müşteri ile iletişime geçmemekten bahsetmiyorum takdir edersiniz ki, bir eczacının müşteri/hasta ile iletişimi çok kıymetlidir ve ekibinize yapacağınız rol modelin ta kendisidir.
Kurum Kültürü
Yine bir yönetici olarak eczanenizdeki kurum kültürünü tanımlamak ve oluşturmak da yine sizin göreviniz olacaktır.” Kurum olarak nasıl anılmak istersiniz” sorusuna vereceğiniz cevaplar sizin için yol gösterici olacaktır. Koyduğunuz prensipler ise zamanla size ait bir kültürü ortaya çıkaracaktır. Bu prensipler işe alacağınız arkadaşları seçmekte rol oynadığı gibi, sonrasında da ekibin her üyesinin bu daire içerisinde davranmasını sağlayacaktır. Bu prensipleri yazılı hale getirip de paylaşabilirsiniz ama daha önemlisi bunu ne kadar samimi ve içten yaptığınız, ne kadar tutarlı olduğunuz ve sonrasında kendinizin de buna ne kadar uyumlu davrandığınızdır. Ekip yönetimi oldukça uzun ve detaylı bir konudur. Ama aslında tek bir cümle ile özetlebilir; “Çoçuğunuzu nasıl yetiştiriyorsanız, ekibe de aynı şekilde davranmanız, aynı özeni göstermeniz gerekir”
Bu konuya buradan daha sonra devam edeceğiz…
Görüşmek üzere