Kaliteli ve özgün sağlık ürünlerini Türk halkıyla buluşturan, her geçen yıl daha da büyüyen Genesis İlaç ve Sağlık Ürünleri A.Ş. Genel Müdürü Okan Margılıç ile faaliyetleri hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik:
Genesis İlaç ne zaman kuruldu? Faaliyetlerinizi anlatır mısınız?
Ortağımız olan Gerolymatos, Yunanistan’da 1970’li yıllarda eczane işinden ilaç üretimi ve pazarlamasına, 1980 ve 1990’lı yıllarda ulusal dağıtım, veteriner, kozmetik, diagnostik, OTC ürünleri de dünyanın muhtelif lisansör firmalarından bünyesine katarak 2000’li yıllarda 200 milyon Euro’luk büyüklüğe ulaşmıştı. Türkiye’de yatırım için 1999 yılının Ekim ayında başlayan görüşmeler 2000 yılının Şubat ayında tamamlandı ve Genesis İlaç’ın kuruluşu Ağustos ayında gerçekleşti. 2001 yılında GSK’dan Septrin ve Basiscreme adlı ürünlerin ruhsatlarını satın aldıktan sonraki 10 yıl içerisinde Sinomarin başta olmak üzere birçok reçeteli ve reçetesiz ürün lansmanlarını yaptık. Genesis İlaç’ın içerisinde bulunduğumuz ortamda en önemli gücü partnerlerinin tüm dünyada OTC trendlerini belirleyen, deneyimli ve yenilikçi firmalar olması ve Genesis vizyonuna yürekten inanarak mücadele eden “Geleceği Seç’en çalışanlarıdır.
Ürün grubunuzda hangi ürünler var?
Şu an portföyümüzde Sinomarin, Excilor, iWhite, Biofreeze, Elimax, Basiscreme, Mentopin, Calcimed D3 ve De-Nol’ü bulunduran Genesis İlaç kişisel bakım ve kişisel tedavi alanına yeni ürünler ile yatırım yaparak 2020 yılında eczane kanalında Türkiye’nin OTC alanındaki lider firması olma vizyonu benimsenmiştir.
Excilor gündemde olan bir ürününüz. Birçok firma muadilini çıkardı. Bu ürünün Pazar payı hakkında neler söylersiniz?
2012 yılından itibaren aldığımız stratejik değişim kararı doğrultusunda dünyadaki trendler ve Türkiye’deki ihtiyaçları incelemeye başladık. Tırnak mantarı pazarına yatırım kararı almamızın en önemli nedeni toplumun önemli bir kesiminin tırnak mantarının doğal bir süreç olduğu ve bununla yaşanmalı şeklindeki yanılgısıydı. Var olan tedaviler hem çok zahmetli hem de tedavi uyumu düşük çözümler sunuyordu! Avrupa’daki birçok yenilikçi laboratuvar ile yaptığımız titiz görüşmeler sonucunda Excilor’un aradığımız doğru ürün olduğuna karar verdik. Pazara verdiğimiz yıl Excilor bu alandaki Premium OTC ürünler içerisinde Pazar lideri oldu ve bu konumunu sürdürüyor. Excilor’un bugüne kadar 400 bini aşkın eczacı ve tüketicinin tercih ettiği çözüm ortağı olmasının gururunu yaşıyoruz. 2015 yılında farklı tüketici ihtiyaçlarını karşılamak ve müşteri beklentisinin üzerinde hizmet verebilmek için yeni Excilor Solüsyon formunu piyasaya sunduk.
Chicco markası ile işbirliğiniz hakkında neler söylersiniz?
Bebek bakım ürünlerinin eczacı danışmanlığı ile en doğru şekilde annelere ulaştırılması gerektiği konusunda fikir birliği yaptığımız İtalyan Artsana’dan Chicco markalı ürünlerin eczane kanalı operasyonlarını yılbaşında devraldık. Bu işbirliği sürecinde Chicco’nun 20 yılı aşkın süredir Türkiye pazarında bebek ve ebeveynlerin yüksek müşteri memnuniyeti ile bağlandığı marka olduğunu gördük. Firmanın eczane dışı tüm kanallarda çok başarılı olmasının eczaneye önemli bir trafik sağlayacağını düşündük. Her iki firma için de önemli olan bu işbirliği sayesinde anne adayları ve anneler için bebeğin ihtiyaçlarına yönelik özellikle “Bebek Bakım Kategorisi” ürünlerin doğru satış noktasında sunularak eczacıların uzmanlığından ve danışmanlığından yararlanılmasıdır.
“Geleceğe ilham veriyoruz” sloganınızdan ve firma değerlerinizden biraz bahseder misiniz?
Genesis olarak bizler, tıpkı bir heykeltıraş gibi, “güzeli ortaya çıkarma”yı hedefliyoruz. Bir müzisyen gibi, ekibimizle “armoni”, markalarımızla yeni “melodiler” üretiyoruz. Bir ressam gibi, “öncü bir bakış”a sahip olmak için sürekli araştırıyor, öğreniyor ve geliştiriyoruz. Genesis olarak bizler tutkuyla yarattığımız yenilikçi fikirleri ve benzersiz çözümleri kullanıma açarak geleceği belirleyen lider firma olmayı hedefliyoruz. Çünkü ilerici bir vizyonumuz var. Mevcut pazar ve koşulları aşma bilincindeyiz ve daima daha iyisi için sürdürülebilir bir başarıyı hedefliyoruz. Bu inancı paylaşan eczacılarımızla birlikte mücadele ederek geleceğimizi birlikte oluşturma hedefindeyiz.
Eczacılarla ilişkileriniz nasıl?
Sağlık ürünlerinin eczacı danışmanlığında hasta ve tüketiciler ile buluşması temeline dayalı ortak bir işbirliği içerisindeyiz. Değişen ortam ve şartlar altında gelecekte var olmak ve en önemlisi geleceği birlikte şekillendirmek zorunluluğumuz olduğuna inanıyoruz. Türkiye İlaç pazarı 15 yıllık bir süre zarfında (1994-2009) 1 milyar dolardan 10 milyar dolar büyüklüğe ulaşmıştır. Sektörün tüm paydaşları olarak bu yüksek büyüme dönemini keyfimiz çok yerinde olarak geçirdik. Ancak 2009 yılından itibaren uygulamaya koyulan yeni kararnameler ile son 5 yılda pazar 7 milyar dolar seviyelerine gerilemiş durumda. Kısacası 3 milyar dolarlık bir kayıp ve bu kaybın getirdiği krizle mücadele ortamı mevcut. “Muhteşem 15 yıl” eczanelerin saygın bir danışma noktası olma çizgisinden çıkmasına ve reçete karşılar duruma düşmesine yol açmıştır. Önümüzdeki süreçte el ele vererek her eczanenin tekrar saygın bir danışma noktası haline gelmesini sağlamalıyız. Önümüzdeki süreçte gelişime, büyümeye, öncülüğe, müşteri memnuniyetine dayanan bir işbirliği modeli kaçınılmazdır. Hangi sektörde ne iş yapıyor olursanız olun bu dönemin tek bir değişmezi var; “Müşteri beklentisinin üzerinde hizmet vermek”. Artık karar vericiler bilinçli müşteriler ve bu müşteriler kendilerini hiç olmadığı kadar özel ve güvende hissetmek istiyor. Eczacıdan sağlık danışmanlığı bekliyorlar, eğer bu danışmanlığı eczanede bulamazlarsa emin olun başka yerde arayacaklardır…
Türkiye’de OTC’nin eczanelerdeki gelişimini nasıl görüyorsunuz?
1,3 milyar dolarlık “Kişisel bakım ürünleri” pazarından Türkiye’deki tüm eczanelerin almış olduğu payı % 3,7’lerden yukarılara taşımanın mümkün olabileceğini düşünüyoruz. Ancak eczanenin orta ve uzun vadede büyüme alanının tıbbi cihaz kategorisinde yüksek müşteri memnuniyeti yaratacak doğru seçilmiş ürünler ile doğru tüketicinin buluşturulması olduğunu düşünüyoruz. Ayrıca iWhite ile ilk kez giriş yaptığımız ağız bakım kategorisinin eczanede çok yüksek büyüme potansiyeli olduğunu gözlemliyoruz. Hızla gelişen OTC dinamikleri doğrultusunda eczacılarımız ve eczane personelinin yeni ortam dinamiklerine uyum sağlamasının hayati olduğunu düşünüyorum. Artık bulunurluk, görünürlük, ulaşılabilirlik, görünen/görünmeyen ihtiyaçlar, akılcı çözümler, koruyucu önlemler, tüketici dostu vb. kavramların eczane terminolojisine girmesi kaçınılmazdır. Ayrıca topluma verilmesi gereken en temel mesajın kişisel bakım ve kişisel tedavi ürünlerinin eczacı danışmanlığında sunulmasının ve bunun halk sağlığı açısından öneminin farkına tüm sektör olarak varmamızdır.
Genesis İlaç olarak hedeflerinizden biraz bahseder misiniz?
Genesis 2012 yılına gelindiğinde cirosunun büyük oranını reçeteli ürünlerden elde ederken, tüm paydaşların yaşadığı gibi 2009-2011 arasındaki yeni kararnameler ve sabit kur politikası nedeniyle stratejik bir karar alarak, radikal bir faaliyet alanı değişikliğine gitmiştir. Bu tarihten sonra Genesis, kişisel bakım ve kişisel tedavi alanlarında öncü ve özgün OTC ürünleri ile hem eczane hem de son kullanıcılar için çözümler sunmaya başladı. 2012-2013 ve 2014 yıllarında üst üste % 40 ve üzerinde büyümeyi başararak portföyümüzü ciro bazında % 95 OTC ürünlerine dönüştürebildik. Bu büyümenin en temel unsurlarından biri kendi pazarını yaratan yenilikçi ürünleri bulmak, pazara sunmak ve eczacılarımızla karşılıklı güvene dayanan ortak bir gelecek belirleyebilmemizdir. Her eczanenin müşteri beklentisinin üzerinde hizmet verebilmek için bilgi ve beceresiyle katma değer yaratabilecek bir uzmanlaşma gereksinimi mevcuttur. Genesis’in son üç yıldaki tüm çabası çalışanlarının ve içerisinde bulunduğu sektörün yeni dinamiklere uygun olarak uzmanlaşmasına ilham kaynağı olmak diyebiliriz.