İlaç fiyatlarına az da olsa bir zam geldi. Ama yıllardır kademeli kârlılık oranı ile çalışan eczanelerin kârlılık oranları artırılmadı. 13 yıl önce belirlenen ve halen yenilenmeyen İlaç Fiyat Kararnamesi (İFK)’nde eczanelerin kârlılık oranları piyasa şartlarına göre güncellenmelidir.
Avrupa Birliği’nde olan “meslek hakkı” neden ülkemiz eczacıları için uygulanmamaktadır? Mesleğini hep ticari endişe ile yapan bir meslek grubuyuz adeta. Son dönemde eczanelerimize gelen elektrik faturalarının yüksekliği endişelerimizde ne kadar haklı olduğumuzu ortaya koymaktadır. Eczacının kafası rahat olmalıdır, eczacı giderlerini, faturalarını ödeyememek gibi bir sorunla boğuşmamalıdır.
Sayın TEİS Başkanı Ecz. Nurten Saydan’ın da dikkat çektiği gibi; “Sağlık Bakanlığı’nın İFK’daki oranları, SGK’nın da sözleşmedeki oranları biran evvel Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın Yeniden Değerleme Oranı tespitine uygun olarak güncellemesi gerekiyor. Aynı zamanda SGK tarafından Kamu Kurum İndirimleri (KKİ) ile ilgili soruna çözüm bulunması gerekiyor. Bu görev Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı’nındır. İlaçların iskonto pazarlığını, ödemesini yapan kurumun İlaç Geri Ödeme Yönetmeliği’ne uygun olarak ‘taahhütname’ alarak bu görevi yapması gerekir. Bunu vatandaşa veya eczaneye bırakarak çözümleyemez.” Eczacılık mesleğinin 2022 yılında tüm sorunlarından arınması en büyük temennimiz…
DERMOKOZMETİK SEKTÖRÜ KAYIP
Dermokozmetiklerin satış yeri her zaman için eczaneler olmuştur. Eczacı en yakın sağlık danışmanıdır. Eczanelerimizin bu özelliklerinden dolayı danışanlar dermokozmetik ürünlerini eczanelerimizden almaktadırlar. Son yıllarda pandemiden kaynaklı dermokozmetiklerin satış grafiğinde bir azalma yaşandı. Gıda takviyelerinde ise adeta bir patlama yaşandı. Gıda takviyeleri satın alımlarında internet siteleri tercih edilmezken eczanelerimiz bu anlamda tercih alanı oldular. Gıda takviyesi alımında internet siteleri insanlara güven vermezken, insanlar eczanede bir eczacıdan alacakları vitamin ile ilgili her şeyi öğrenerek satın alma yoluna gittiler. Doğrusu da bu.
Gıda takviyesi firmaları reklam anlamında hem TV’leri hem de sektörel dergileri kullanırken dermokozmetik firmaları sadece TV’leri ve bazı ulusal yayınları tercih etmekteler. Pazarda satışının büyük bir kısmını eczanelerden yapan dermokozmetik firmaları eczacılara yönelik yayınları yeterince desteklemiyorlar. Basılı yayınların sayısı günümüzde maliyetlerdeki artıştan dolayı azalırken kalan yayınlara destek verilmesi büyük önem taşımaktadır. Ulusal ve yerli ilaç firmaları, dermokozmetik firmaları ve gıda takviyesi üreten, ithal eden firmalar reklam bütçelerini oluştururken sektörel dergileri unutmamalıdırlar. Hepimiz aynı geminin içerisindeyiz. Yayınlarımızla, internet sitemiz ve sosyal medya adreslerimiz ile her zaman ilaç firmalarının ve eczacılarımızın yanındayız. Birlikte proje üretelim, birlikte hareket edelim. Birlikten güç doğar…
ÖNEMLİ RÖPORTAJLAR…
Bu sayımızda birbirinden değerli sektör temsilcileri ile röportajlarımız var. Kampotu İlaç Genel Müdürü Sayın Beril Koparal Ergün, Nuvita İlaç Fabrika Müdürü Ecz. Eren İlemin, Türk Eczacıları Birliği Merkez Heyeti Üyesi Ecz. Ali Erdem, Kanyon Eczanesi eczacısı Kamber Çal ile sektör üzerine yaptığımız röportajlar ilginizi çekecektir.
OTC News dergimizi TURKCELL Dergilik ve TÜRK TELEKOM Dergilik’ten de okuyabilirsiniz…
Türk Eczacıları Birliği’nin yeni başkanı Sayın Ecz. Arman Üney’i tebrik eder başarılar dilerim…