Kampotu İlaç ve Gıda A.Ş. İhracat Müdürü Nuray Pehlivan:
“Kampotu olarak distribütörlük ve fason üretim ile yönümüzü ihracata çevirmiş durumdayız”
Kampotu İlaç ve Gıda A.Ş. İhracat Müdürü Nuray Pehlivan ile bir söyleşi gerçekleştirdik:
İnsanlara daha sağlıklı ve doğal bir yaşam sunan Kampotu’nu kısaca tanıyabilir miyiz?
Kampotu olarak 2012’deki kuruluşumuzdan bu yana sağlık ve wellness sektöründeki şirketlere takviye ve vitamin geliştirme, formülasyon desteği, üretim ve lojistik ihtiyaçları için bütüncül çözümler sunarak hizmet ediyoruz. Doğaya olan saygımızdan filizlenen Kampotu’nun misyonu, tüketicilerimize kapsamlı ve sağlıklı çözümler sunmaktır. Teknolojik altyapısını sürekli olarak yenileyen Kampotu, vitamin ve takviye üretiminde ön planda kalarak tüketicilerin değişen ihtiyaçları için sürekli olarak üstün ürünler sunmaya devam etmektedir. Kampotu olarak ayrıca Kalite sertifikalarımızla da ön plana çıkmaktayız. GMP ve ISO belgelerinin tamamına sahip bir işletmeyiz. AB ülkelerine satış için AB Uyum Listesi’nde yer almaktayız. Bunun dışında İngiltere’ye özel üretim ve ihracat yapmamıza imkân sağlayan BRC sertifikasına sahip sadece birkaç üreticiden biriyiz.
Kampotu’nun geniş bir ürün yelpazesi var. Üretimini yaptığınız ürünlerden biraz bahseder misiniz?
Ürünlerimiz vitamin, kolajen ve kids grubu şeklinde gruplara ayrılıyor. Bunlar da kendi içinde alt kategorilerle çeşitleniyor. 100’e yakın ürün çeşidimiz ile her yaşa ve her kitleye hitap edebiliyoruz. Değişen ihtiyaçlara göre de gerek mevcut ürünlerin içeriklerinde gerekse yeni ürün geliştirme konusunda çalışmalarımız devam etmektedir.
Kampotu ihracata büyük önem veriyor. İhracat çalışmalarınız ile ilgili neler söylersiniz?
Kampotu 2024 yılı itibariyle ihracat ile ilgili son derece stratejik bir yol haritası belirleyerek hedeflerini bu doğrultuda belirlemiş olup güçlü bir ekiple bu yol haritası kapsamında çalışmalarını sürdürmektedir. Bildiğiniz üzere sektör gereği ihracatta ruhsat ve dokümantasyon süreçlerinin zaman alması söz konusu. Bu sebeple bugün el sıkıştığınız müşteriye yarın ürün gönderemiyorsunuz. Dolayısıyla her müşteri ayrı bir proje olarak düşünülebilir. En azından biz işimizi bu özenle yapıyoruz. Çünkü ihracatın dinamikleri yurtiçi pazardan çok daha farklı bu yüzden gerçekten bir proje gözüyle bakılmalı. Biz bu hassasiyetle yaklaştıkça tabi ki bu durum doğrudan proje sayımızın her geçen gün artmasını sağlıyor. Kampotu olarak gerek distribütörlük gerekse fason üretim olarak yönümüzü büyük ölçüde ihracata çevirmiş durumdayız. Bu doğrultuda yıl sonu hedeflerimizin de üstüne çıkacağımızı net bir şekilde söyleyebilirim.
Hangi ülkelere ihracatınız var? İhracat rakamlarınızı paylaşabilir misiniz?
Bugün itibariyle 27 ülkeyle ihracat süreçlerimiz devam ediyor. 18 ülkeye de fiilen ihracat yapıyoruz. Rusya, İngiltere, Kazakistan, Ürdün, Katar, Macaristan, Kosova, Libya, Sırbistan ihracat yaptığımız ülkelerin bazıları ve yıl sonuna kadar bu sayının artması için çalışmalarımız devam ediyor. 2023 yılında yıllık 300 bin dolar olan ihracat rakamımızı 2024 yılı ilk yarısında % 500 artışla 1,5 milyon dolara çıkarmayı başardık. Yılsonu hedefimiz ise 3 milyon doların üzerine çıkmak. Bu da bizim ihracat odaklı stratejimizde doğru yolda olduğumuzu gösteriyor.
İhracat yaptığınız ülkelere kendi markanız ile mi ihracat yapıyorsunuz yoksa Private Label ürünleriniz de var mı?
Distribütörlük ve fason üretim olarak ilerliyoruz ihracatta. Tabi ki önceliğimiz kendi markamız olan VOONKA’yı yurt dışında da bilinen bir marka haline getirmek. Ancak üretim tesisimizin her türlü OTC ürünü üretimine uygun olması sebebiyle Private Label tarafında da gitgide güçleniyoruz. Global markalarla iş birliklerimizin sayısı artmaya başladı ve sunduğumuz ürün ve hizmet kalitesinin de etkisiyle o tarafta da tercih edilir hale gelmiş durumdayız. Distribütörlük tarafında ise bu sene 8 ülkede yeni distribütörlük anlaşması yaptık ve 5 ülke ile görüşmelerimiz devam ediyor. Dolayısıyla 2024 yılı sonu itibariyle VOONKA markası 1 yıl içerisinde 13 yeni ülkeye giriş yapmış olacak.
Yurt dışı bilinirliliğinizi daha da artırmak için ihracatta yeni ülke arayışlarınız var mı?
Elbette yeni ülke ve yeni partner arayışlarımız devam ediyor. İhracat ekibimiz bu konuda çalışmalarını sürdürüyor ve birçok yeni ülkede yeni partnerler ile görüşmeler sağlıyorlar. Bizim önceliğimiz o ülkedeki güçlü firmalarla uzun vadeli iş birliği yapmak. İşbirliğinden kastımız da sadece ürün satmak değil partnerimize her türlü desteği ve hizmeti sunmak. Bunun yanında bizim stratejimiz yeni ülkeden çok doğru ülkeye yatırım yapmak. Çünkü yeni bir ülkede pazara girmek kolaydır ama çok daha önemlisi onun doğru pazar olup olmadığıdır.
İhracat yaparken hangi sorunlarla karşılaşıyorsunuz? Sorunların çözümü için devletin yapması gereken şeyler var mı?
İhracatta karşılaştığımız büyük sorunlar yok aslında. Karşılaşılan sorunlar daha çok karşı ülkenin koşulları ile ilgili olabiliyor. Burada da partnerlerimizin desteği ile ilerliyoruz.
Üretilen taklit ürünlerin önüne geçmek ve kullanıcıların, ürünlerin üretim / seri numarası ile kalite belgelerine ulaşmasını sağlamak için “Quality Standard” sistemini başlatmıştınız. Bu sistem ihracat ürünlerinizde de kullanılıyor mu?
Bahsi geçen sistem yurt içi ve yurt dışı tüm ürünlerimizde geçerlidir. Web sitemiz üzerinden kalite sistemine giriş yaparak seri numarasıyla ürünün kalite belgelerine ve ürün ile ilgili künyeye her yerden ulaşılabiliyor.
2025 hedeflerinizden de bahseder misiniz?
2025 yılında hedefimiz öncelikle VOONKA markasını en az 15 ülkede daha satışa sunmak ve o ülkelerdeki en güçlü partnerlerle çalışmak. Bunun için bugünden çalışmalara başlamış bulunuyoruz. Partner arayışlarımız, görüşmelerimiz devam ediyor ve bazıları ile ruhsat süreçlerine başlamış durumdayız. Hedefimiz çok hızlı bir şekilde her yerde aynı anda yer almaktan çok daha kontrollü ve kaliteli hizmetle uygun pazarlarda en güçlü şekilde yerimizi almak. Bunun dışında gittikçe güçlenen private label tarafında da yeni müşterilerimizle görüşmelerimiz sürmekte. Global firmalarla görüşmelerimiz 2024 yılının 2. yarısında başlamış olup 2025 yılı 1. Çeyreği itibariyle sonuçlanacak. Bu kapsamda gelecek yıl çoğunluğu Global olmak üzere en az 12 yeni partner ile de Private Label iş birliği yapmayı hedefliyoruz.