Ecz. Neylan ZIRHLIOĞLU
Pharmetic Girişimci Eczacılar Derneği (PGED)
Başkan Yardımcısı
Teknolojik gelişmelerin belirleyici olduğu, her şeyin çok hızlı değişip, dönüştüğü günümüzde Eczacılık Mesleğinin ve Eczanelerin karşılaşacağı dönüşümler, karşılaşacağı tehditler, yakalayabileceği fırsatlar da tıpkı diğer meslekler gibi merak ve tartışma konusu…
Sağlık sektöründe tıbbi ve medikal alanlarda “ilaç, teşhis, tedavi yöntemleri, araçları” hızla farklılaşıyor, gelişiyor hatta kişiye özel oluyor, farklı uzmanlık alanlarının çıkmasına sebep oluyor.
Eczanelerin koruyucu kapsayıcı, kişiye özel sağlık -güzellik noktalarına dönüşeceğini biliyoruz. Hatta yakın gelecekte belki de eczanelerimizde klinik eczacılık hizmetleri vermeye başlıyor olacağız.
Yani değişim o kadar hızlı gerçekleşiyor ki bugün dönüşmek için beklemek demek yerinde saymak demek, aslında geriye düşmek anlamına da geliyor.
Asıl sorumluluk alanımız olan ilacın yanı sıra yine eğitimini aldığımız besin destekleri ve dermokozmetikler dışında bambaşka yetkinlik ve stratejiler gerektiren sağlığa ve güzelliğe ait eczanelerimizdeki tüm kişisel bakım ürünleri, tüketiciye sunacağımız danışmanlığımızla çok daha anlamlı olacak ve bize eczanelerimizde çok farklı bir hizmet anlayışına geçmemize yardımcı olacaktır.
Mesleğimizin bugününü düşünecek olursak kârlılığımız düşmüş olsa bile eczanemize giren müşteri trafiğinde bir düşme olmamış hatta tam tersi artış olmuştur.
Buradan yola çıkarak eczanelerimize giren tüketici alışkanlıklarını beklentilerini iyi gözlemlemeli ve gelişimimizi o yönde organize etmeliyiz.
Ayrıca biz Eczacıların yanı sıra Eczane ekibimizin de ilaç kadar ilaç dışı sağlık ve güzellikle ilgili ürünlerde bilgili donanımlı ve tüketicinin tedavisinde etkin rol oynayan ve hasta merkezli yaklaşımları benimseyen görevler üstlenmesine öncülük etmeli, tüketicinin beklentinin ötesinde hizmet sunma anlayışına tüm ekibimizle beraber doğru şekilde karşılık vermeliyiz.
Tüm bu gerçeklerden hareketle;
* Eczanelerimizin birer sağlık merkezi ancak aynı zamanda bir işletme olduğu gerçeğinden yola çıkarak fiziki şartlarımızı diğer satış kanalları ile rekabet edebilecek düzeyde, tüketicinin her türlü sağlık ihtiyacına cevap verebilecek şekilde gözden geçirmeli, günümüz şartlarına göre yeniden düzenlemeliyiz.
*Eczanelerimizde yeni kategoriler oluşturulması için çalışmalar yapmalıyız.
*Eczanelerimizi ticari anlamda düzgün idare edebilmemiz için eczanelerimizde kullandığımız eczane programlarını özümsemeli ve en yararlı şekilde kullanarak datalarımıza her an ulaşabilmeyi sağlamalıyız.
* Eczacı ve eczane ekibi olarak bilgilerimizi sürekli tazelemeli ve Mesleğimizdeki yenilikleri gelişmeleri takip etmeliyiz.
*Eczanede kategori yönetimine önem vermeli, kârlılık artırıcı unsurları değerlendirilebilmeli, stok kontrolüne önem vermeli, ilaç dışı kategorinin geliştirilmesi için gerek eczanelerimizde gerekse Meslek Örgütlerimizde çalışmalar yapmalıyız.
* Ticari kaygı gütmeden hasta-tüketicinin ihtiyacına cevap vermeli ve en önemli gücümüz olan “GÜVEN” olgusunun zedelenmesine izin vermemeliyiz.
* Doğru ürünü, doğru hastaya, doğru zamanda vermek birincil önceliğimiz olduğunu unutmamalıyız.
* Eczanelerimizde sadece kuruma bağlı ilaç-tedavi modeli yerine “Koruyucu Eczacılık “modelini benimsemeli ve hayata geçirmeliyiz.
*Dünyadaki iyi eczacılık uygulamalarını takip etmeli ve ülkemize uyarlamaya çalışmalıyız.
*Sektör temsilcileri eczacılığın gelişmesinde eğitimsel bir rol almalı ve bu rolü tam olarak yerine getirmelidir.
* Sağlık Sektörümüzün tüm bileşenleri ve Meslek Örgütlerimiz ile ortak hareket ettiğinde güçlü olabileceğini unutmamalıyız.
*Mesleğinde belirli birikimi olan ve çok değeri tecrübelere sahip olmuş eczacıların danışman rolünden sadece eczanelerimize gelenlerin değil, iş ortağı olarak gördüğümüz şirketlerinde yararlanmasını, görüş alışverişi içerisinde olmasını sağlamalıyız.
Mesleğimizin zor bir dönemeçten geçtiği bu günlerde değişime ayak uydurarak bu süreci atlatacağımıza inanıyorum.